SEO، که از این به بعد آن را به صورت فارسی سئو می‌نویسیم سرنام عبارت search engine optimization، به معنای بِهینه سازی برای موتورهای جُستجو می باشد. سئو یعنی کاری کنیم که واژه مورد جستجوی ما در اثر رعایت نکات و الگوریتم های مورد تأیید موتورهای جستجو، در صفحه اول و نتیجه های نخست جستجو قرار بگیرد.

به زبان ساده تر آیا می خواهید کسب و کارتان در صفحه اول گوگل باشد؟ به طور مثال شما یک سایت فروشگاه ادوات و تجهیزات کشاورزی دارید و می خواهید هرکس واژه سمپاش فرغونی را در گوگل تایپ می‌کند فروشگاه شما در صفحه نخست باشد. ما در این مقاله درباره سئو و شاخ شدن سایت شما! در صفحات موتورهای جستجو مانند گوگل را به شما توضیح خواهیم داد. این مقاله را از دست ندهید!

SEO چیست؟ سئو کار کیست؟

عملیات سئو استاندارد سازی محتوا بر اساس الگوریتم‌‎های انواع موتورهای جستجو می باشد. در این عملیات سئو کار با توجه به تجارب اندوخته‌ی خود تمامی اِلمان ها و فاکتورهای مورد نیاز را در محتوای سایت پیاده می کند. سئو کار با تحقیق کافی درباره کلمات کلیدی، و تبحر خود کلمه مد نظر را در نتایج جُستجو به نتایج بهتر می رساند.

وقتی روی کلمه یا کلمات مد نظرتان عملیات سئو انجام می گیرد، سایت شما در صفحه اول گوگل قرار گرفته و طبیعتاٌ این امر موجب جلب اکثریت مخاطبان در آن واژه کلیدی می شود. بگذارید با یک مثال به شما توضیح دهیم که سئو چگونه می تواند مشتری بالقوه شما را بالفعل تبدیل کند.

سایت شما ویترین خدمات، کالاها و محصولات شماست. فرض کنید شما در یک خیابان یا یک راسته از بازار مغازه ای دارید که روزانه 500 الی 1000 نفر از آن بازدید می کنند و به طور معمول از این تعداد 100 نفر مشتری بالفعل خواهند بود.
حالا اگر این بازدید روزانه به 5000 نفر برسد چطور؟ آیا از این تعداد می توانیم بگوییم 500 نفر مشتری بالفعل شده اند؟ پاسخ شما یک بلی قاطعانه است. به همین دلیل است که اکثر کسب و کارها تصمیم به فروش همزمان آنلاین و حضوری گرفته اند. زیرا به خوبی می دانند که چه پتانسیلی از مشتریان بالقوه در بازارهای مجازی نهفته است.

بیایید روراست باشیم. عصر ارتباطات و فناوری اطلاعات است و ما نمی توانیم قدرت سئو و اهمیت آن را دست کم بگیریم. سئو موجب تحولی عظیم در کسب و کارهای امروزی شده است. سئوی سایت و عوامل دیگر نظیر اِلمان های بصری در سایت، می تواند بسیاری از مخاطبان و بازدید کنندگان عادی سایت شما را به یک مشتری بالفعل تبدیل کنند.
سئو موجب می شود شما در بیزینس خود به شدت از رُقبای خود فاصله گرفته و پیش بیفتید. سئو رنک و رتبه الکسای شما را کاهش داده و در میان مخاطبانتان ایجاد اعتماد می کند.

اصول کلی سئو و عوامل تأثیر گذار بر آن

شاید بتوان گفت بیش از 200 فاکتور متفاوت و متعدد بر سئوی وب سایت شما اثر مستقیم دارند! نگران نباشید! لازم نیست تمامی این فاکتورها را به یکباره اعمال نمایید. بعضی از این موارد کافی است تنها یک بار در سایت شما مورد بازبینی یا بهینه سازی قرار بگیرند تا اثر مستقیم خود را بر سئوی سایت شما قرار دهند مانند بهینه سازی سرعت سایت.

اما بعضی از المان دیگر و فاکتورهای دیگر در سئو باید به صورت مداوم مورد بازبینی و بهینه سازی قرار بگیرند. بنابراین عملیات سئو یک عملیات تخصصی و مداوم است. چنانچه بخواهید همواره از رقبای خود پیشی بگیرید و فتح صفحه اول گوگل اهمیت شماست صبور و شکیبا باشید. با پشتکار و تداوم به این مهم خواهید رسید.

عوامل تأثیر گذار بر سئوی سایت

سئو و عوامل موثر بر آن در سه گروه قرار می گیرند:

SEO تکنیکالِ سایت (Technical Seo)

SEO  داخلیِ سایت  (On page Seo)

SEO  خارجیِ سایت  (Off page Seo)

SEO تکنیکال سایت

سئوی تکنیکال همان گونه که در نامش معنا شده به نکات کلیدی تخصصی و تکنیکی در سایت مرتبط است. نقشه سایت ، سرعت سایت و اسکیما گذاری در سایت، نکات مهم مربوط به سئوی تکنیکال می باشند.
نقشه سایت یا همان SiteMap یک فایلMxl می باشد که شامل یک سری کدها جهت برنامه نویسی است. این فایل بسیار مهم نشانی تمام صفحات سایت شما را در خود ذخیره نگاه می دارد.
زمانی که یک موتور جستجو مثل یاهو یا گوگل سایت شما را آنالیز می کند به سراغ این فایل ها رفته و به کمک این فایل ها صفحات شما را مورد بررسی و رتبه دهی قرار می دهد. SiteMap در ورد پرس با کمک اَفزونه Yoast Seo به راحتی ساپورت شده و شما نیاز نیست کار خاصی انجام دهید.
سرعت سایت نکته مهم دیگر در سئوی تکنیکال است. باید بدانید موتورهای جستجو به سرعتِ سایت شما اهمیت بسیار می دهند. چنانچه سرعت سایت شما فاقد استانداردهای لازم باشد افت رتبه پیدا می کنید به این معنی که در این مورد وب سایت های دیگری که دارای سرعت بهتری هستند در نتایج بررسی جای شما را می گیرند!
و اما اسکیما گذاری سایت. اسکیما چیست؟ اسکیما یک تعداد کُد برنامه نویسی است که در بین کدهای سایت شما قرار می گیرد تا به ربات ها در موتورهای جستجو مانند گوگل اینفورمیشن و اطلاعات کافی همراه با ریز فاکتورها را ارائه دهند. قراردادن اسکیما در سایت به کمک اَفزونه ها قابل انجام است.
بنابراین با افزودن این کدها در سایر برنامه‌های وب سایت خود می توانید با ربات های گوگل یا سایر موتورهای جستجو روابط صمیمانه تری ایجاد کرده و داده های دقیق سایت را به آن ها انتقال دهید. شایان ذکر است افزودن اسکیما به سایت امری اختیاری است وعدم افزودن آن به برنامه های سایت در روند کلی سئو اختلالی را ایجاد نمی کند.

SEO داخلی سایت

به جرأت می توان گفت بیشترین فعالیت سئوی هر سایت مربوط به بخش سئوی داخلی سایت است. یک وب مستر حرفه ای با چند تکنیک مشخص و ساده می تواند سئوی داخلی سایت را بهینه سازی و مدیریت کند.
تحقیق کلماتِ کلیدی، تولید محتوای یونیک و سئو شده و استفاده درست و دقیق از لینک های داخلی و لینک گذاری اصولی از موارد مهم در سئوی داخلی سایت است.
نکته مهم درباره لینک گذاری داخلی در سایت این است که این لینک ها علاوه بر راهنمایی کاربران برای بازدید از دیگر بخش های سایت شما باعث می شوند کاربر زمان بیشتری را در پیج های سایت شما سپری کرده و این موضوع در اخذ رتبه برای سایت شما در موتورهای جستجو تأثیر به سزایی دارد.

SEO خارجی سایت

سئوی خارجی سایت شاید در سه مورد خلاصه شود اما باید بدانید همین سه مورد به شدت بر رتبه‌های اخذ شده شما در گوگل اثر بخش باشد. بک لینک یا لینک دهی خارجی، سوشال سیگنال و برندینگ یا برند‌سازی این سه بخش مهم می باشند.
از دید موتورهای جستجو اگر شما یک وب سایت معتبر باشید حتماً در وب سایت های دیگر به وب سایت شما اشاراتی شده و به محتواهای مفید شما لینک دهی می شود.
مبتنی بر توضیحات پاراگراف پیشین گوگل معتقد است اگر محتواهای درج شده در سایت شما معتبر باشد در سوشیال مدیاها نیز به سایت شما لینک داده شده و از مطالب سایت شما استفاده می‌شود. اینجاست که اشتراک گذاری ها، سیو شدن محتوا، لایک ها و نظرات و کامنت ها از نظر ربات های بررسی کننده هریک به اعتبار سایت شما افزوده و شما را در نگاه گوگل معتبر جلوه می دهند!
و اما برندینگ، از دید هر موتور جستجو نام و نشان وب سایت شما برند شما محسوب می شود. گوگل معتقد است چنانچه شما معتبر و شناخته‌شده باشید و کاربران شما را شناخته باشند پس این نام جستجو شده و آن ها به سایت شما وارد می شوند. اینکه از یک وب سایت دیگر یا ازطریق لینک یا هریک از شبکه های اجتماعی به سایت شما وارد شوند فرقی ندارد. گوگل به آمار ورود به سایت و جستجوی برند شما حساس بوده و در آمار خود جهت رتبه بخشی به این ارقام استناد می نماید.

تیم سئو شرکت وب مفید

تیم تولید محتوا و سئوکارهای شرکت وب مفید با مدیریت آقای عرفان محمدی جهت ارائه خدمات سئوی سایت در خدمت شما مشتریان عزیز می باشد. همان طور که به طور مفصل درمورد سئو و جزئیات آن شرح داده شد، سئوی سایت یک امر کاملاً تخصصی است که می توانید آن را با اطمینان خاطر به سئوکاران وب مفید بسپارید.
با ما در تماس باشید. ما بیزینس شما را گام به گام بررسی کرده و با یک پلن حرفه‌ ای از صفحه آخر گوگل به صفحه اول گوگل می رسانیم.
فتح قله صعب و مرتفع گوگل تخصص سئوکاران ماست. امیدواریم بتوانیم به حضور موثر و کارآمد شما در گوگل کمک کرده و شما را به جایگاه آرمانی تان در بیزینس خود برسانیم.